МІЖДИСЦИПЛІНАРНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЄКТ «ОБЧИСЛЕННЯ ЦЕНТРА МАС НАХИЛЕНОЇ СКЛЯНКИ З ВОДОЮ»

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

А. В. Гончаренко
С. В. Бабенко

Анотація

У статті запропоновано міждисциплінарний навчальний проєкт «Обчислення центра мас нахиленої склянки з водою», метою якого є закріплення понять статичного момента і центра мас тіла, методів дослідження на екстремум функції багатьох змінних, шляхом розв’язання дослідницької задачі. Задача полягає в тому, щоб визначити, скільки води треба налити у склянку, що стоїть нахилено на ребрі, щоб її центр мас після зрівноваження зайняв найнижче положення. Задачі про баланс досить часто зустрічаються у мережі інтернет: користувачі завантажують відео, на яких демонструють своє вміння досягти стійкої рівноваги різних предметів (склянок, банок, пляшок, каменів і тд.). Виникає природне запитання: як досягти балансу якогось предмету? Здатність предмета перебувати у стійкій рівновазі тісно пов’язана з положенням його центра мас. Положення центра мас склянки з водою залежить від рівня рідини в ній та від нахиленості склянки. В рамках проєкта ця залежність досліджується методами математичного аналізу та чисельними методами, які реалізуються інструментами з пакета прикладних програм Matlab. У статті наводиться розв’язання задачі про центр мас нахиленої склянки з водою, що лежить в основі проєкта, для конкретних значень параметрів склянки. Розв’язання має на меті допомогти викладачеві організувати роботу студентів над проєктом.


У рамках проєкта студентам пропонується: а) розв’язати задачу про баланс склянки теоретично; б) провести дослід, у якому спробувати зрівноважити на монеті склянку з різною кількістю води, зокрема, з тою кількістю, яка була отримана в результаті теоретичного дослідження; в) зробити висновки за результатами проведеного експерименту. Важливою рисою проєкта є те, що у процесі роботи над ним студенти також знайомляться з дисциплінами «Теоретична механіка» і «Програмування та математичні пакети», що викладаються згідно навчальних планів студентам спеціальності 111 Математика у Черкаському національному університеті імені Б. Хмельницького.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Розділ
МЕТОДИЧНІ НОТАТКИ – З ДОСВІДУ ВИКЛАДАННЯ ФІЗИКИ ТА МАТЕМАТИКИ У ВИЩІЙ ШКОЛІ
Біографії авторів

А. В. Гончаренко, Магістрантка, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, Черкаси, Україна

Магістрантка, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, Черкаси, Україна

С. В. Бабенко, Кандидат фізико-математичних наук, старший викладач, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, Черкаси, Україна

Кандидат фізико-математичних наук, старший викладач, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, Черкаси, Україна

Посилання

Бугаєнко Г. О. Курс теоретичної механіки. – Київ: Вища школа, 1968. 367 с.

Буртик. URL: https://uk.wikipedia.org/w/index.php?curid=699366 (дата звернення: 24.12.2023).

Проектне навчання: коротко про головне. URL: https://nus.org.ua/view/proektne-navchannya-korotko-pro-golovne/ (дата звернення: 24.12.2023).

Центр інерції. URL: https://uk.wikipedia.org/w/index.php?curid=83251 (дата звернення: 24.12.2023).

Шкіль М.І. Математичний аналіз: підручник: ч. 2. – 3-тє видання, переробл. та допов. – Київ: Вища школа, 2005. – 510 с.: іл.

Bar trick (balancing pint glass). URL: https://youtu.be/_O7_9Vy1gvA (дата звернення: 24.12.2023).

fmincon. URL: https://www.mathworks.com/help/optim/ug/fmincon.html?s_tid=srchtitle_fmincon_1#busow0u-1_1 (дата звернення: 24.12.2023).

How to balance a beer glass of coin. URL: https://www.dailymotion.com/video/x2cb29 (дата звернення: 24.12.2023).

Stewart J. Multivariable calculus: concepts and contexts. Brooks/Cole, 2001.

Welcome to MATLAB. URL: https://matlab.mathworks.com/ (дата звернення: 24.12.2023).